روش‌های مختلف رهگیری پست ایران

رهگیری پست ایران یکی از خدمات ویژه‌ای است که شرکت پست جمهوری اسلامی ایران برای دسترسی راحت مشتریان به وضعیت…

روش‌های مختلف رهگیری پست ایران

رهگیری پست ایران یکی از خدمات ویژه‌ای است که شرکت پست جمهوری اسلامی ایران برای دسترسی راحت مشتریان به وضعیت بسته‌های پستی ارسالی به آنها ارائه می‌دهد. این بارکد رهگیری پست به صورت برگه‌ای یا ارسال پیامک در اختیار فرستنده بسته پستی قرار می‌گیرد تا از طریق سامانه الکترونیکی اداره پست بتوانند فرایند ارسال بسته خود را مورد بررسی قرار دهند. در ادامه مطلب قصد داریم در رابطه با روش‌های پیگیری کد رهگیری پست اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم.

کاربرد رهگیری پست ایران

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که یک مرسوله را از طریق پست به شهر دیگری ارسال کرده باشید یا یک مرسوله را از یک شهر دیگر دریافت کنید. در هر صورت اگر هنگام دریافت مرسوله پستی بخواهیم بدانیم که آن مرسوله در کجا قرار دارد و در چه مراحلی را برای ارسال پشت سر گذاشته شده است، نیاز به کد رهگیری پست ایران خواهیم داشت.

به همین دلیل اداره پست، سامانه پیگیری مرسوله پستی را راه‌اندازی کرده است تا تمام مردم بتوانند با ورود به این سامانه با کد رهگیری و کد ملی از وضعیت مرسوله پستی خود اطلاع پیدا کنند.

لازم به ذکر است این سامانه تنها برای رهگیری مرسوله‌های پستی که به طور مستقیم از سوی شرکت پست جمهوری اسلامی دریافت و ارسال شده‌اند، کاربرد دارد و امکان رهگیری مرسولات، مشاهده مراحل ارسال، زمان ارسال و مکانی که مرسوله در آن قرار دارد، برای مشتریان فراهم شده است.

کد رهگیری پست چند رقمی است؟

برخی از افراد درباره اینکه کد رهگیری پست چند رقمی است، دچار ابهام هستند و نمی‌دانند کدام ارقام را برای استعلام وضعیت مرسوله پستی خود در سامانه شرکت پست ایران درج کنند. بنابراین لازم است بدانید بعد از اینکه بسته یا نامه‌ای را به شرکت پست تحویل می‌دهید، یک شماره بارکد 20 تا ۲۴ رقمی روی مرسوله شما درج می‌شود که همان کد رهگیری پست ایران است و از طریق آن می‌توانید برای پیگیری وضعیت مرسوله پستی خود استفاده کنید.

بنابراین جهت رهگیری پستی با کد رهگیری به سامانه رهگیری مرسوله‌های پستی مراجعه کنید و در این سایت بعد از درج کد پیگیری 24 رقمی که به شماره تلفن همراه شما نیز ارسال شده است، می‌توانید مراحل پیگیری مرسوله پستی را مورد بررسی قرار دهید. در این استعلام علاوه بر زمان تحویل بسته پستی، وزن مرسوله، نام فرستنده و گیرنده، ریز هزینه‌های پستی، آخرین وضعیت مکانی مرسوله و غیره نیز قابل رویت است.

روش‌های مختلف رهگیری پست ایران و مرسولات پستی

با توجه به رشد تکنولوژی و فناوری اطلاعات امروزه روش‌های پیگیری مرسوله پستی متعدد شده است و شما می‌توانید از خدمات کاربردی پیگیری مرسوله پستی بهره‌مند شوید. در ادامه متن با روش‌های مختلف رهگیری مرسوله پستی آشنا می‌شویم:

رهگیری پست با شماره موبایل

برای کسانی که به اینترنت دسترسی ندارند و ترجیح می‌دهند که از طریق پیامک مرسوله پستی خود را پیگیری کنند، می‌توانند رهگیری پست با شماره موبایل را به عنوان یکی از ساده‌ترین روش‌های پیگیری مرسوله پستی را انتخاب کنند. در این روش باید کد رهگیری 20 تا 24 رقمی مرسوله پستی خود را به شماره

۲۰۰۰۴۴۱ ارسال کنید تا از وضعیت مرسوله پستی خود به صورت پیامکی مطلع شوید.

در صورتی که پس از ارسال کد، پیامکی دریافت نکردید، کافی است حرف R را در کنار کد رهگیری تایپ کنید و پیامک را دوباره ارسال کنید.

پیگیری مرسوله پستی با کد ملی

رهگیری پست ایران با کد ملی تنها برای پیگیری مرسولات سازمانی مانند گواهینامه، نظام وظیفه، کارت پایان خدمت، کارت سوخت، کارت خودرو و غیره امکان‌پذیر است. برای پیگیری مرسوله پستی با کد ملی باید وارد سایت رهگیری مرسولات سازمانی شوید و پیگیری مرسوله پستی با کد ملی را انجام دهید.

رهگیری پست بین المللی

در سال‌های اخیر شرکت ملی پست ایران با اتحادیه بین‌المللی پست، امکان رهگیری پست بین‌المللی و برون‌مرزی را فراهم کرده است. کد رهگیری پست خارج از کشور یا آی‌پی‌اس (IPS) شرکت ملی پست برخلاف کد رهگیری مرسولات داخلی، یک کد 13 رقمی است که از ترکیب اعداد و حروف لاتین تشکیل شده است.

جهت ردیابی آنلاین بسته پستی مورد نظر خود، باید شماره مرسوله یا همان کد رهگیری را در سامانه شرکت ملی پست جستجو کنید تا موقعیت بسته برای شما نمایش داده می‌شود و شما می‌توانید به صورت لحظه‌ای مرسوله خود را پیگیری کنید.

البته به جز شرکت ملی پست، برخی از شرکت‌های خصوصی پستی نیز از طریق نمایندگی‌های خارجی خود در زمینه پست خارجی فعالیت می‌کنند. در این بین مکانیزم رهگیری پست خارجی شرکت‌های خصوصی نیز تا حدود زیادی مشابه رهگیری پست ایران است

مطالب مرتبط با پست تهران وبلاگ
بررسی ویژگی‌های شرکت پست تهران

بررسی ویژگی‌های شرکت پست تهران

بسیاری از اداره‌ها و شرکت‌ها جهت ارسال نامه‌های اداری و بسته‌های پستی خود به دنبال عقد قرارداد با شرکت‌های پستی...

23-03-09
ویژگی‌ها و مزایا و معایب پست اکسپرس

ویژگی‌ها و مزایا و معایب پست اکسپرس

مقدمه یکی از خدمات ارائه شده توسط شرکت پست و دیگر شرکت‌هایی که خدمات لجستیک ارائه می‌دهند، پست اکسپرس است....

23-03-09
بررسی مهم‌ترین خدمات اداره پست تهران

بررسی مهم‌ترین خدمات اداره پست تهران

اداره پست تهران از با سابقه‌ترین اداره‌های پستی در استان تهران و همچنین در سطح کشور است. امروزه همگام با...

23-02-26
ویژگی‌ها و مزایا و معایب پست اکسپرس

ویژگی‌ها و مزایا و معایب پست اکسپرس

مقدمه یکی از خدمات ارائه شده توسط شرکت پست و دیگر شرکت‌هایی که خدمات لجستیک ارائه می‌دهند، پست اکسپرس است....

23-02-10
آشنایی بیشتر با عملکرد پست پیشتاز

آشنایی بیشتر با عملکرد پست پیشتاز

شرکت ملی پست ایران خدمات بسیار مختلفی ارائه می‌دهد. سرویس‌های این شرکت شامل ارسال مرسوله به صورت پست پیشتاز، سفارشی،...

23-02-03
روش‌های ارسال بسته‌های پستی با کمترین هزینه

روش‌های ارسال بسته‌های پستی با کمترین هزینه

پست ارزان قیمت یکی از اموری است که روزانه می‌تواند توسط هزاران نفر انجام گیرد. ارسال بار ارزان، مهم‌ترین خواسته ارسال...

23-01-08
درباره اداره پست تهران بیشتر بدانید

درباره اداره پست تهران بیشتر بدانید

قطعا همه ما برای یک بار هم که شده پست پستی از اداره پست تهران دریافت یا ارسال کرده‌ایم. اگر...

22-12-29
بهترین خدمات پیک ارزان در تهران

بهترین خدمات پیک ارزان در تهران

امروزه بسیاری از افراد، صاحبان کسب‌وکارهای مختلف و همچنین فروشگاه‌های کوچک و بزرگ به دنبال استفاده از خدمات پیک ارزان...

22-12-21