ویژگی‌ها و مزایا و معایب پست اکسپرس

مقدمه یکی از خدمات ارائه شده توسط شرکت پست و دیگر شرکت‌هایی که خدمات لجستیک ارائه می‌دهند، پست اکسپرس است….

ویژگی‌ها و مزایا و معایب پست اکسپرس

مقدمه

یکی از خدمات ارائه شده توسط شرکت پست و دیگر شرکت‌هایی که خدمات لجستیک ارائه می‌دهند، پست اکسپرس است. این نوع خدمات، استاندارد بسیار بالاتری را برای ارسال کالا داشته و مرسولات پستی را در کوتاه‌ترین زمان ممکن و با بیمه و امنیت بالا، به مقصد ارسال می‌کنند. از این رو اغلب برای ارسال مرسولات پستی با حساسیت و درجه اهمیت بالا از این سرویس پستی استفاده خواهد شد.

پست اکسپرس چیست؟

به طور کلی این نوع را می‌توان نوعی خدمات معرفی کرده که از مزایا و شرایط ویژه‌ای برخوردار است. این روش از ارسال مرسولات پستی به دلیل داشتن ویژگی‌ها و آپشن‌های فراوان، جایگاه ویژه‌ای بین مردم داشته و توجه بسیاری را به خود جلب کرده است. اکسپرس پست همچنین در سطح بین‌المللی نیز به شدت مورد توجه قرار داشته و افراد برای ارسال بسته‌های پستی خود به خارج از کشور از این نوع پست استفاده می‌کنند.

از ویژگی‌های اکسپرس پست باید گفت در این پست، مسئولیت بیشتری در قبال بسته‌ها وجود دارد و با دریافت هزینه بیشتر، از مرسولات پستی تحت شرایط ویژه محافظت خواهد شد. همچنین از دیگر نکات مهم در رابطه با اکسپرس، زمان ارسال و رسیدن مرسوله به مقصد بوده که بسیار سریع‌تر از پست عادی است. در پست‌های عادی و حتی پیشتاز، ارسال بسته بین 3 تا 5 روز کاری زمان می‌برد ولی با ارسال به صورت اکسپرس، بسته حداقل ظرف مدت 24 ساعت به مقصد می‌رسد.

اکسپرس بین‌المللی چیست؟

اکسپرس بین‌المللی یکی از روش‌های بسیار سریع، امن، موثر و ارزان برای ارسال کالا به داخل و یا خارج از کشور است. در این نوع پست، مشتری درخواست ارسال محصول و انتقال بار خود را به شرکت پستی ارائه داده و بعد از ثبت درخواست و پرداخت هزینه‌های مربوطه، زمان تحویل بار به اداره پست مشخص شده و فرآیند کاری به پایان می‌رسد. برای ارسال بسته به خارج از کشور، شرکت‌های پست سریع بین‌الملل تمامی مسئولیت را به عهده داشته و پست اکسپرس بسته‌ها را پوشش می‌دهند.

از دیگر موضوعاتی که در این نوع پست مطرح می‌شود، زمان ارسال و دریافت مرسوله است. زمان ارسال و دریافت بسته در استفاده از پست بین‌المللی، یک زمان دقیق نیست و تنها برآورد شرکت پستی خواهد بود. در واقع زمان تحویل کالا توسط شرکت پستی تخمین زده شده و به ارسال‌کننده گفته می‌شود. در نهایت این امکان وجود دارد که کالا کمی دیرتر و یا زودتر به مقصد برسد. از مواردی که موجب تاخیر یا زودتر رسیدن بسته به مقصد می‌شود، رشد شهرها و مسافت‌های طولانی بین آن‌ها است. در واقع با رشد جمعیت شهرها، سفر‌های هوایی نیز به مکان‌های مختلف بیشتر شده و در نتیجه بارگیری و پروازها دیرتر انجام می‌شوند. همین امر موجب به تاخیر افتادن دریافت مرسوله خواهد شد.

انواع پست اکسپرس

تحویل پست اکسپرس به دو صورت زیر خواهد بود؛

۱. پست داخلی اکسپرس

همانطور که از اسم این نوع پست مشخص است، برای مرسولات داخل کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع اکسپرس داخلی، همان پست سریع کشوری بوده که بسته‌ها را در کوتاه‌ترین و سریع‌ترین زمان ممکن به مقصد می‌رساند. در این پست، در صورت مفقود شدن و یا بروز هر مشکل دیگری، شرکت بیمه موظف به پرداخت خسارت خواهد بود.

۲. پست خارجی اکسپرس

این نوع پست یک روش بسیار آسان و امن برای ارسال کالا به خارج از کشور بوده که توسط شرکت‌های مختلفی قابل انجام است.

پیگیری پست اکسپرس

تمامی بسته‌هایی که به خارج از کشور ارسال می‌شوند، نیاز به بررسی گمرکی دارند. به همراه بسته‌های پستی، فرم‌هایی است که توسط ارسال‌کننده تکمیل شده و بر همین اساس، بسته ارسالی مورد بررسی قرار می‌گیرد. در صورت مشکوک شدن بازرس گمرکی به بسته ارسالی، وی می‌تواند بسته را باز کرده و محتویات درون آن را به دقت مشاهده کند. در صورت هرگونه مغایرت اقلام درون بسته با قوانین گمرکی، از ارسال بسته جلوگیری خواهد شد.

چنانچه ارسال بسته به یک شرکت معتبر حمل و نقل بین‌المللی سپرده شود، مراحل پیگیری پست اکسپرس، توسط شرکت و در کوتاه‌ترین زمان، انجام می‌شود. بعد از دریافت مرسوله و ثبت آن در سامانه مربوط، یک کد رهگیری به ارسال‌کننده بسته تعلق می‌گیرد که از طریق آن بتواند ارسال بسته خود را از مبدا به سمت مقصد پیگیری کند. این کد برای اکسپرس‌های داخلی و بین‌الملل قابل استفاده است.

مطالب مرتبط با پست تهران وبلاگ
بررسی ویژگی‌های شرکت پست تهران

بررسی ویژگی‌های شرکت پست تهران

بسیاری از اداره‌ها و شرکت‌ها جهت ارسال نامه‌های اداری و بسته‌های پستی خود به دنبال عقد قرارداد با شرکت‌های پستی...

23-03-09
ویژگی‌ها و مزایا و معایب پست اکسپرس

ویژگی‌ها و مزایا و معایب پست اکسپرس

مقدمه یکی از خدمات ارائه شده توسط شرکت پست و دیگر شرکت‌هایی که خدمات لجستیک ارائه می‌دهند، پست اکسپرس است....

23-03-09
بررسی مهم‌ترین خدمات اداره پست تهران

بررسی مهم‌ترین خدمات اداره پست تهران

اداره پست تهران از با سابقه‌ترین اداره‌های پستی در استان تهران و همچنین در سطح کشور است. امروزه همگام با...

23-02-26
آشنایی بیشتر با عملکرد پست پیشتاز

آشنایی بیشتر با عملکرد پست پیشتاز

شرکت ملی پست ایران خدمات بسیار مختلفی ارائه می‌دهد. سرویس‌های این شرکت شامل ارسال مرسوله به صورت پست پیشتاز، سفارشی،...

23-02-03
روش‌های مختلف رهگیری پست ایران

روش‌های مختلف رهگیری پست ایران

رهگیری پست ایران یکی از خدمات ویژه‌ای است که شرکت پست جمهوری اسلامی ایران برای دسترسی راحت مشتریان به وضعیت...

23-01-15
روش‌های ارسال بسته‌های پستی با کمترین هزینه

روش‌های ارسال بسته‌های پستی با کمترین هزینه

پست ارزان قیمت یکی از اموری است که روزانه می‌تواند توسط هزاران نفر انجام گیرد. ارسال بار ارزان، مهم‌ترین خواسته ارسال...

23-01-08
درباره اداره پست تهران بیشتر بدانید

درباره اداره پست تهران بیشتر بدانید

قطعا همه ما برای یک بار هم که شده پست پستی از اداره پست تهران دریافت یا ارسال کرده‌ایم. اگر...

22-12-29
بهترین خدمات پیک ارزان در تهران

بهترین خدمات پیک ارزان در تهران

امروزه بسیاری از افراد، صاحبان کسب‌وکارهای مختلف و همچنین فروشگاه‌های کوچک و بزرگ به دنبال استفاده از خدمات پیک ارزان...

22-12-21