پست پیشتاز یا پست سفارشی؟ کدام بهتر و سریع تر است؟

به نظر شما پست پیشتاز سریع تر است یا پست سفارشی ؟ کدام بهتر است ؟ پست پیشتاز یا پست…

پست پیشتاز یا پست سفارشی؟ کدام بهتر و سریع تر است؟

به نظر شما پست پیشتاز سریع تر است یا پست سفارشی ؟ کدام بهتر است ؟ پست پیشتاز یا پست سفارشی؟

برای اینکه بدانیم کدام بهتر و سریع تر است ابتدا لازم است مزایا و معایب هر کدام را بدانیم تا بتوانیم بهتر تصمیم بگیریم که از کدام استفاده کنیم. در این مقاله می خواهیم پست پیشتاز و سفارشی، مزایا و معایب و ویژگی های هر کدام را مورد بررسی قرار دهیم و آنها را با هم مقایسه کنیم.

 

پست پیشتاز چیست ؟

اکسپرس میل ( Express Mail )  یا پست پیشتاز یکی از پرطرفدارترین خدمات شرکت پست است که برای ارسال نامه و مرسولات پستی مورد استفاده قرار می گیرد. در ایران پست پیشتاز بکی از سریع ترین روش های پستی محسوب می شود و زمانی که سرعت ارسال کالا مهم باشد پست پیشتاز بهترین گزینه ای است که می توانید انتخاب کنید.

 

پست پیشتاز چند روزه میرسه

اینکه دریافت مرسولات از طریق پست پیشتاز چقدر طول می کشد به موقعیت مکانی گیرنده و زمان تحویل کالا به پست بستگی دارد. اگر قصد ارسال کالای درون شهری برای مشتریان خود را دارید و می خواهید در کمتر از 24 ساعت به دست مشتری برسد باید قبل از ساعت 11 کالای خود را به پست تحویل دهید. در صورتیکه کالایتان دیرتر از ساعت 11 به پست تحویل داده شود زمان تحویل آن به روز بعد موکول خواهد شد. بعبارتی برای پست درون شهری بین 24 تا 48 ساعت طول می کشد اما برای خارج استانی طولانی تر است. بعنوان مثال، پست پیشتاز تهران در محدوده درون شهری یا درون استانی یک روزه انجام می شود. اما زمانی که قصد ارسال کالا به استان های دیگر را داشته باشید بین 2 تا 3 روز طول می کشد.

 

پست پیشتاز زمینی است یا هوایی؟

روش ارسال کالا در پست پیشتاز یا پست سفارشی  با هم متفاوت است. این نوع پست عموما بعنوان یک پست هوایی شناخته می شود و نسبت به حمل و نقل زمینی سریع تر انجام می شود.

 

پست سفارشی چیست  ؟

یکی دیگر از روش های پستی، سرویس پست سفارشی ( به انگلیسی : registered mail ) است. این نوع پست بر خلاف پست پیشتاز به صورت زمینی انجام می شود و زمان تحویل مرسولات حدودا یک هفته طول می کشد.

 

پست پیشتاز سریع تر است یا پست سفارشی ؟

مدت زمان ارسال کالاها با پست پیشتاز یا پست سفارشی متفاوت است. همانطور که پیشتر اشاره کردیم پست پیشتاز بین 24 تا 72 ساعت و پست سفارشی نیز حداکثر یک هفته ( 7 روز ) طول می کشد. مدت زمان تحویل پست سفارشی به مقصد کالا و  وزن کالا بستگی دارد. به همین دلیل بین 1 تا 7 روز متغیر است. مدت زمان تحویل مرسولات با توجه به نوع خدمات پستی متفاوت است. بنابراین اگر برایتان خیلی مهم است که مرسولات شما در سریع ترین زمان به دست گیرنده برسد پست پیشتاز گزینه مناسبی خواهد بود. اما همیشه پست پیشتاز بهترین انتخاب نیست زیرا پست پیشتاز برای ارسال کالا محدودیت هایی دارد.

 

بهترین روش پست درون شهری برای فروشگاه آنلاین چیست ؟

 

پست پیشتاز یا پست سفارشی ؟ کدام بهتر است؟

همیشه بهتر بودن روش پست به معنای سریع تر به مقصد رسیدن کالا نیست. گرچه پست پیشتاز سریع تر از پست سفارشی است اما هر کدام مشکلات خاص خودشان را هم دارند.

1-هزینه

هزینه پست پیشتاز نسبت به پست سفارشی بیشتر است. بنابراین زمانی که بودجه محدودی دارید همیشه پست پیشتاز برایتان بهترین انتخاب نیست. می توانید با انتخاب پست سفارشی در هزینه خود صرفه جویی کنید. هزینه پست سفارشی از هزینه پست پیشتاز کمتر و مقرون به صرفه تر است.

2-عدم قطعیت

پست پیشتاز بصورت هوایی انجام می شود و کاملا به شرایط جوی بستگی دارد. ممکن است پرواز به دلیل شرایط بد آب و هوایی لغو شد یا با تاخیر انجام شود. به همین دلیل امکان تاخیر در پست پیشتاز شما همواره وجود خواهد داشت. بعبارتی نمی توان صددرصد مطمئن بود که یکی دو روزه به مقصد خواهد رسید. ارسال پست سفارشی زمینی انجام می شود به همین دلیل شرایط آب و هوایی روی آن تاثیر کمتری دارد.

3-محدودیت وزن

در پست پیشتاز تنها می توان مرسولاتی با وزن کمتر از 25 کیلوگرم را ارسال کرد اما با پست سفارشی می توان کالاهایی با وزن بیشتر را هم ارسال کرد.

 

4-بیمه کالاها

یکی دیگر از تفاوت های ارسال کالا با پست پیشتاز یا پست سفارشی، بیمه کالاهای ارسالی می باشد. زمانی که کالایی را از طریق پست پیشتاز ارسال می کنید شرکت پست آنها را بیمه می کند. بعبارتی، در صورتیکه کالای مورد نظر در هنگام حمل و نقل معیوب شود و خسارتی ببیند شرکت پست هزینه آن را پرداخت می کند. اما در پست سفارشی کالاها بیمه نمی شوند. بنابراین در صورت هر گونه بروز خسارت شرکت پست مسئولیتی در قبال آن نخواهد داشت. بنابراین، برای ارسال کالاهای قیمتی پست پیشتاز گزینه بهتری است.

 

پست سفارشی دو قبضه

یکی از پرطرفدارترین سرویس های پستی، پست سفارشی دو قبضه است. همانطور که از نام آن مشخص است بر خلاف پست عادی، دارای دو قبض می باشد. زمانی که فرستنده نگران این است که کالا به موقع بدست گیرنده برسد یا دلواپس سالم رسیدن کالا بدست گیرنده است، پست سفارشی دو قبضه بهترین انتخاب است. در این نوع خدمات پستی، زمانی که فرستنده بسته را به پست تحویل می دهد یک قبض دریافت می کند. سپس مامور پست پس از تحویل کالا به گیرنده قبض دیگری مبنی بر دریافت کالا توسط گیرنده برای فرستنده ارسال می کند. این نوع سرویس به ویژه برای فروشگاه ها که قصد ارسال کالا برای مشتریان خود را دارند مفید است.

 

هزینه ارسال کالا در پست پیشتاز یا پست سفارشی چطور محاسبه می شود ؟

برای ارسال کالا با هر نوع روش پستی از جمله پست پیشتاز یا پست سفارشی، محاسبه هزینه کالاها به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد که عبارتند از :

  • وزن کالا
  • ارزش کالا ( بعنوان مثال هزینه ارسال طلا با هزینه ارسال هندزفری موبایل متفاوت خواهد بود )
  • طول عمر کالا ( به عنوان مثال مواد غذایی طول عمر کمتری نسبت به کالاهای چوبی دارند)
  • میزان ضرافت و شکستنی بودن
  • نوع روش پستی

 

سخن پایانی

گرچه پست پیشتاز نسبت به پست سفارشی سریع تر است اما در رابطه با اینکه پست پیشتاز یا پست سفارشی کدام بهتر است نمی توان بصورت صددرصدی و قطعی اظهار نظر کرد. به طور کلی، پست پیشتاز مزایای بیشتری نسبت به پست سفارشی دارد اما محدودیت های آن باعث می شود تا همواره نتوان آن را برای ارسال کالا انتخاب کرد. گرچه اکثر افراد از پست پیشتاز برای ارسال مرسولات خود استفاده می کنند. اما از طرف دیگر برای فروشگاه های آنلاینی که قصد ارسال کالا برای مشتریان خود را دارند پست سفارشی دو قبضه نسبت به پست پیشتاز انتخاب بهتری است.  قبل از انتخاب پست پیشتاز یا پست سفارشی به نوع کالا و هزینه های ارسالی در هر دو روش توجه کنید.

 

 

 

مطالب مرتبط با پست تهران وبلاگ
بررسی ویژگی‌های شرکت پست تهران

بررسی ویژگی‌های شرکت پست تهران

بسیاری از اداره‌ها و شرکت‌ها جهت ارسال نامه‌های اداری و بسته‌های پستی خود به دنبال عقد قرارداد با شرکت‌های پستی...

23-03-09
ویژگی‌ها و مزایا و معایب پست اکسپرس

ویژگی‌ها و مزایا و معایب پست اکسپرس

مقدمه یکی از خدمات ارائه شده توسط شرکت پست و دیگر شرکت‌هایی که خدمات لجستیک ارائه می‌دهند، پست اکسپرس است....

23-03-09
بررسی مهم‌ترین خدمات اداره پست تهران

بررسی مهم‌ترین خدمات اداره پست تهران

اداره پست تهران از با سابقه‌ترین اداره‌های پستی در استان تهران و همچنین در سطح کشور است. امروزه همگام با...

23-02-26
ویژگی‌ها و مزایا و معایب پست اکسپرس

ویژگی‌ها و مزایا و معایب پست اکسپرس

مقدمه یکی از خدمات ارائه شده توسط شرکت پست و دیگر شرکت‌هایی که خدمات لجستیک ارائه می‌دهند، پست اکسپرس است....

23-02-10
آشنایی بیشتر با عملکرد پست پیشتاز

آشنایی بیشتر با عملکرد پست پیشتاز

شرکت ملی پست ایران خدمات بسیار مختلفی ارائه می‌دهد. سرویس‌های این شرکت شامل ارسال مرسوله به صورت پست پیشتاز، سفارشی،...

23-02-03
روش‌های مختلف رهگیری پست ایران

روش‌های مختلف رهگیری پست ایران

رهگیری پست ایران یکی از خدمات ویژه‌ای است که شرکت پست جمهوری اسلامی ایران برای دسترسی راحت مشتریان به وضعیت...

23-01-15
روش‌های ارسال بسته‌های پستی با کمترین هزینه

روش‌های ارسال بسته‌های پستی با کمترین هزینه

پست ارزان قیمت یکی از اموری است که روزانه می‌تواند توسط هزاران نفر انجام گیرد. ارسال بار ارزان، مهم‌ترین خواسته ارسال...

23-01-08
درباره اداره پست تهران بیشتر بدانید

درباره اداره پست تهران بیشتر بدانید

قطعا همه ما برای یک بار هم که شده پست پستی از اداره پست تهران دریافت یا ارسال کرده‌ایم. اگر...

22-12-29