انواع روش‌های ارسال محموله پستی کدام است؟

مقدمه بسته‌های ارسال شده از طریق سامانه پستی کشور با نام مرسوله یا محموله پستی شناخته می‌شوند. محموله‌های پستی با…

انواع روش‌های ارسال محموله پستی کدام است؟

مقدمه

بسته‌های ارسال شده از طریق سامانه پستی کشور با نام مرسوله یا محموله پستی شناخته می‌شوند. محموله‌های پستی با توجه به نوع و ویژگی آن‌ها و همچنین خواست ارسال‌کننده به روش‌های مختلفی ارسال شده و به مقصد نهایی خود می‌رسند. هر یک از روش‌های ارسال محموله نیز ویژگی‌های مخصوص به خود را دارند. در این مقاله علاوه بر بیان ویژگی‌های روش‌های ارسال، انواع بیمه‌های انجام شده برای بسته‌های ارسالی نیز مورد بررسی قرار می‌گیرد.

محموله پستی

انواع روش‌های ارسال محموله پستی

پست برای مشتریان خود خدمات متفاوتی را در نظر گرفته که استفاده از هر یک مزایا و ویژگی‌های خاص خود را داشته و از طریق آن‌ها می‌توان حجم زیادی از امور را به راحتی مدیریت نمود. از جمله روش‌های ارسال محموله پستی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد؛

۱. ارسال محموله پستی از طریق پست پیشتاز

پست پیشتاز یکی از سریع‌ترین روش‌های ارسال بسته‌های پستی در سراسر کشور بوده که از طریق آن، در کوتاه‌ترین زمان ممکن، حداقل بین 24 تا 48 ساعت، بسته‌های پستی و نامه‌ها را ارسال خواهد شد. این نوع سرویس پستی، امکان پست خارجی را نیز فراهم می‌کند. ارسال محموله در پست پیشتاز دارای امکانات خاصی نظیر پیگیری وضعیت مرسوله از طریق کد رهگیری و بارکدهای 10 تا 20 رقمی روی محصول است. فرستنده می‌تواند کد رهگیری را به شماره 2000441 پیامک کرده و یا از طریق سایت اداره پست اقدام کند تا از فرآیند ارسال محموله خود آگاهی یابد.

۲. پست سفارشی برای ارسال محموله

یکی از پرطرفدارترین نوع سرویس پستی در ایران، پست سفارشی است که می‌توان از طریق آن انواع کالا و نامه را ارسال نمود. از ویژگی‌های این نوع سرویس پستی می‌توان به ارائه رسید به فرستنده اشاره کرد. فرستنده نیز با در دست داشتن قبض ارسال محموله، از سرنوشت محموله خود آگاهی می‌یابد.

3. روش ارسال عادی برای محموله پستی

پست عادی، قدیمی‌ترین روش ارسال محموله پستی بوده که هنوز هم طرفداران خاص خود را دارد. صندوق‌های پستی سالیان سال در بین افراد محبوب بوده و استفاده زیادی داشته است. در پست عادی می‌توان محموله را با الصاق تمبر از مبدا به سمت مقصد ارسال کرد. این سرویس تنها برای نامه و مطبوعات کاربرد داشته و از طریق آن نمی‌توان بسته‌های پستی و کالا را ارسال کرد.

4. ارسال محموله پستی از طریق پست دو قبضه

در صورتی که ارسال‌کنندگان کالا نگرانی در رابطه با ارسال به موقع محموله خود را داشته باشند، می‌توانند از سرویس پست دو قبضه استفاده نمایند. در این نوع سرویس پستی، مامور پست بلافاصله بعد از تحویل بسته به گیرنده، رسیدی مبنی بر تحویل آن از گیرنده دریافت کرده و آن را برای ارسال‌کننده بسته، می‌فرستد. البته باید توجه داشت که هزینه ارسال از طریق پست دو قبضه نسبت به سایر روش‌ها به مراتب بیشتر است زیرا فرستنده محموله باید هزینه ارسال رسید مضاعف را نیز پرداخت نماید.

5. پست یافته روشی برای ارسال محموله پستی

افرادی که نگران از دست دادن مدارک و مفقود شدن آن‌ها، هستند می‌توانند از پست یافته استفاده کنند. این نوع سرویس پستی با هدف استرداد اسناد یافت شده و بازگرداندن آن‌ها به صاحبان اصلی خود گسترش یافته است. افراد می‌توانند در صورت مفقود شدن مدارک و اسناد خود، درخواستی به اداره پست ارائه دهند که در صورت یافت شدن مدارک در صندوق‌های پستی، به راحتی آن‌ها را برایشان ارسال کنند. لازم به ذکر است که هزینه این سرویس به طور کاملاً بر عهده تحویل گیرنده خواهد بود.

انواع بیمه محموله پستی

در حال حاضر دو نوع بیمه برای محموله پستی از طرف شرکت پست ارائه می‌گردد. مرسولات پستی ارسال شده از طرف شرکت ملی پست ایران، مشمول یک بیمه اجباری شده تا سقف یک میلیون تومن پرداخت خسارت دارد. بیمه اجباری مرسولات پستی بدین صورت است که بسته پستی با پرداخت حق بیمه هزار تومان تا سقف یک میلیون تومان بیمه خواهد شد. این نوع بیمه شامل تمامی محموله‌های ارسالی می‌شود.

یک نوع بیمه دیگر برای محموله‌های پستی مورد استفاده قرار می‌گیرد که به نام بیمه اظهارشده شناخته می‌شود. این نوع بیمه با توجه به ارزش مرسوله، تا سقف 20 میلیون تومان محموله را بیمه کرده و پرداخت خسارت دارد. هزینه و حق بیمه اظهار شده برای هر یک میلیون تومان بیمه، 2 هزار تومان است. به عبارت دیگر، اگر سقف پرداخت خسارت برای بیمه اظهار شده برای یک محموله ارسالی از سوی فرستنده، 10 میلیون تومان باشد، حق بیمه پرداختی، 20 هزار تومان خواهد بود.

مطالب مرتبط با پیشروپست وبلاگ
بررسی ویژگی‌های شرکت پست تهران

بررسی ویژگی‌های شرکت پست تهران

بسیاری از اداره‌ها و شرکت‌ها جهت ارسال نامه‌های اداری و بسته‌های پستی خود به دنبال عقد قرارداد با شرکت‌های پستی...

23-03-09
ویژگی‌ها و مزایا و معایب پست اکسپرس

ویژگی‌ها و مزایا و معایب پست اکسپرس

مقدمه یکی از خدمات ارائه شده توسط شرکت پست و دیگر شرکت‌هایی که خدمات لجستیک ارائه می‌دهند، پست اکسپرس است....

23-03-09
پست سفارشی چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

پست سفارشی چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

مقدمه برای ارسال محموله‌های مختلف به دیگر نقاط کشور و یا حتی خارج از ایران، روش‌های مختلف پستی وجود دارد....

23-03-03
بررسی مهم‌ترین خدمات اداره پست تهران

بررسی مهم‌ترین خدمات اداره پست تهران

اداره پست تهران از با سابقه‌ترین اداره‌های پستی در استان تهران و همچنین در سطح کشور است. امروزه همگام با...

23-02-26
چرا از حمل و نقل درون شهری استفاده کنیم؟

چرا از حمل و نقل درون شهری استفاده کنیم؟

سال 2018، ردیابی بسته تقریباً به یک پیشنهاد ضروری برای هر کسب ‌و کاری تبدیل شده است که از تحویل...

23-01-22
روش‌های ارسال بسته‌های پستی با کمترین هزینه

روش‌های ارسال بسته‌های پستی با کمترین هزینه

پست ارزان قیمت یکی از اموری است که روزانه می‌تواند توسط هزاران نفر انجام گیرد. ارسال بار ارزان، مهم‌ترین خواسته ارسال...

23-01-08
درباره اداره پست تهران بیشتر بدانید

درباره اداره پست تهران بیشتر بدانید

قطعا همه ما برای یک بار هم که شده پست پستی از اداره پست تهران دریافت یا ارسال کرده‌ایم. اگر...

22-12-29
بهترین خدمات پیک ارزان در تهران

بهترین خدمات پیک ارزان در تهران

امروزه بسیاری از افراد، صاحبان کسب‌وکارهای مختلف و همچنین فروشگاه‌های کوچک و بزرگ به دنبال استفاده از خدمات پیک ارزان...

22-12-21