پست سفارشی چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

مقدمه برای ارسال محموله‌های مختلف به دیگر نقاط کشور و یا حتی خارج از ایران، روش‌های مختلف پستی وجود دارد….

پست سفارشی چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

مقدمه

برای ارسال محموله‌های مختلف به دیگر نقاط کشور و یا حتی خارج از ایران، روش‌های مختلف پستی وجود دارد. پست سفارشی یکی از انواع روش‌های ارسال مرسولات بوده که ارسال مرسوله در درون ایران و یا خارج از کشور را می‌توان از طریق این روش پستی، انجام داد. در این مقاله روش ارسال سفارشی مرسوله و ویژگی‌های آن به طور کامل مورد بررسی قرار گرفته و تفاوت‌های این نوع پست با دیگر روش‌های ارسال نیز بیان می‌شود.

پست سفارشی چیست؟

این سرویس پستی توسط واحدهای ارائه‌دهنده مختلفی نظیر باجه‌های پستی دولتی، آژانس‌های پستی، دفاتر پیشخوان دولت و همچنین دفاتر خدمات ارتباطی انجام می‌گیرد. در این نوع پست، مرسوله از فرستنده تحویل گرفته شده و بعد از رسیدن به مقصد توسط گیرنده دریافت می‌شود. در قبال این حمل و نقل، صدور و اخذ رسید نیز صورت می‌گیرد. همچنین می‌توان با استفاده از کد رهگیری، وضعیت مرسوله ارسالی را پیگیری نمود.

قوانین و مقررات مربوط به این سرویس پستی شامل قوانین و مقررات پستی، قوانین مربوط به ممنوعات پستی، مقررات مربوط به ممنوعات هوایی، مقررات گمرکی و مقررات مربوط به این خدمت می‌شود. میانگین زمان رسیدن مرسوله به مقصد و تحویل به گیرنده، برای ارسال درون شهری، 24 تا 48 ساعت، ارسال به شهرستان، 48 تا 72 ساعت و برای ارسال به خارج از کشور، حداکثر 72 ساعت بعد از رسیدن به کشور مقصد در نظر گرفته خواهد شد.

روال کار سرویس سفارشی

در صورتی که افراد برای ارسال مرسولات خود، پست سفارشی را مد نظر دارند، روال کار این سرویس به شرح زیر است؛

  • دریافت مرسوله از فرستندگان
  • ارائه رسید دریافت و ارسال مرسوله به مشتریان
  • جابه‌جایی و حمل مرسوله در مدت زمان مشخص، حداکثر تا یک هفته

ویژگی‌های پست سفارشی

مهم‌ترین ویژگی‌های سرویس سفارشی که موجب تفاوت این نوع پست با سایر روش‌های ارسال مانند پشت پیشتاز می‌شود، به شرح زیر است؛

۱. زمان تحویل: تحویل پست‌های سفارشی در حدود یک هفته زمان می‌برد. این در حالی که پست پیشتاز، زمان تحویل سریع‌تری داشته و ارسال آن تنها 24 تا 72 ساعت زمان لازم دارد.

۲. حداکثر وزن مرسوله: در پست‌های سفارشی، حداکثر وزن مرسوله در حدود 40 کیلوگرم بوده که این مورد در پست‌های دیگر نظیر پست پیشتاز، 25 کیلوگرم است.

۳. هزینه: هزینه پست‌های سفارشی بسیار مقرون به صرفه بوده و بر اساس تعرفه شرکت پست ایران و به نسبت وزن بسته تعیین می‌شود. هزینه این نوع پست در برابر پست پیشتاز تقریباً نصف خواهد بود.

۴. بیمه: به پست‌های سفارشی بیمه‌ای تعلق نمی‌گیرد. فرستندگان مرسوله باید توجه داشته باشند که در صورت انتخاب سرویس سفارشی برای ارسال بسته خود، عواقب هرگونه اتفاقی بر عهده خودشان بوده و شرکت پست هیچ‌گونه مسئولیتی در قبال مشکلات به وجود آمده نخواهد داشت. به پست‌های پیشتاز اما بیمه عمومی تعلق می‌گیرد که در صورت نیاز می‌توان از آن استفاده کرد.

محاسبه هزینه پست سفارشی

هزینه پست سفارشی با توجه به وزن مرسوله مورد نظر و بر حسب کیلوگرم محاسبه خواهد شد. اما باید توجه داشت به علت طولانی‌تر بودن بازه ارسال پست‌های سفارشی نسبت به پست پیشتاز، قیمت این نوع سرویس از نوع پیشتاز کمتر است. همچنین گاهی در تعیین قیمت سرویس سفارشی، مسافت مورد نظر جهت ارسال مرسوله نیز موثر باشد. علاوه بر تمامی موارد گفته شده، در صورتی که بسته‌بندی آسیب‌پذیر بوده و نیاز به بسته‌بندی خاص مرسوله باشد، تمامی این موارد موجب افزایش هزینه ارسال شده و از فرستنده بسته اخذ می‌شود.

نحوه پیگیری پست سفارشی

پیگیری بسته‌های پستی ارسال شده موجب می‌شود تا ارسال‌کننده و گیرنده بسته، از تاریخ تحویل بسته به اداره پست، زمان احتمالی تحویل آن و از همه مهم‌تر، موقعیت مکانی مرسوله اطلاع یابند. اداره پست معمولا برای پیگیری سفارشات، روش‌ها متنوعی را ارائه می‌دهد که برخی به توسط سایت‌های اینترنتی انجام شده و برخی نیز از طریق پیامک امکان‌پذیر هستند.

بعد از تحویل بسته به اداره پست، یک رسید که حاوی کد رهگیری تحت عنوان شماره بارکد 20 رقمی است به ارسال‌کننده ارائه می‌شود. برای رهگیری مرسوله از طریق این شماره بارکد، باید به سایت اداره پست مراجعه کرده و با وارد کردن کد در کادر مربوطه از وضعیت و مشخصات مرسوله اطلاع یافت. در روش دیگر که به صورت پیام کوتاه است، کد رهگیری گفته شده با یک فرمت خاص در قالب پیامک نوشته شده و برای شماره مربوطه ارسال می‌شود. در پاسخ این پیامک، شرایط بسته ارسال شده به طور کامل عنوان خواهد شد.

مطالب مرتبط با پیشروپست وبلاگ
بررسی ویژگی‌های شرکت پست تهران

بررسی ویژگی‌های شرکت پست تهران

بسیاری از اداره‌ها و شرکت‌ها جهت ارسال نامه‌های اداری و بسته‌های پستی خود به دنبال عقد قرارداد با شرکت‌های پستی...

23-03-09
ویژگی‌ها و مزایا و معایب پست اکسپرس

ویژگی‌ها و مزایا و معایب پست اکسپرس

مقدمه یکی از خدمات ارائه شده توسط شرکت پست و دیگر شرکت‌هایی که خدمات لجستیک ارائه می‌دهند، پست اکسپرس است....

23-03-09
بررسی مهم‌ترین خدمات اداره پست تهران

بررسی مهم‌ترین خدمات اداره پست تهران

اداره پست تهران از با سابقه‌ترین اداره‌های پستی در استان تهران و همچنین در سطح کشور است. امروزه همگام با...

23-02-26
انواع روش‌های ارسال محموله پستی کدام است؟

انواع روش‌های ارسال محموله پستی کدام است؟

مقدمه بسته‌های ارسال شده از طریق سامانه پستی کشور با نام مرسوله یا محموله پستی شناخته می‌شوند. محموله‌های پستی با...

23-02-18
چرا از حمل و نقل درون شهری استفاده کنیم؟

چرا از حمل و نقل درون شهری استفاده کنیم؟

سال 2018، ردیابی بسته تقریباً به یک پیشنهاد ضروری برای هر کسب ‌و کاری تبدیل شده است که از تحویل...

23-01-22
روش‌های ارسال بسته‌های پستی با کمترین هزینه

روش‌های ارسال بسته‌های پستی با کمترین هزینه

پست ارزان قیمت یکی از اموری است که روزانه می‌تواند توسط هزاران نفر انجام گیرد. ارسال بار ارزان، مهم‌ترین خواسته ارسال...

23-01-08
درباره اداره پست تهران بیشتر بدانید

درباره اداره پست تهران بیشتر بدانید

قطعا همه ما برای یک بار هم که شده پست پستی از اداره پست تهران دریافت یا ارسال کرده‌ایم. اگر...

22-12-29
بهترین خدمات پیک ارزان در تهران

بهترین خدمات پیک ارزان در تهران

امروزه بسیاری از افراد، صاحبان کسب‌وکارهای مختلف و همچنین فروشگاه‌های کوچک و بزرگ به دنبال استفاده از خدمات پیک ارزان...

22-12-21