تفاوت پست پیشتاز ، عادی و سفارشی

پست در ایران راه دور و درازی را طی کرده. از کبوترهای نامه رسان دوران باستان، چاپارخانه و اسب های…

تفاوت پست پیشتاز ، عادی و سفارشی

پست در ایران راه دور و درازی را طی کرده. از کبوترهای نامه رسان دوران باستان، چاپارخانه و اسب های تندرو هخامنشیان گرفته تا پست پیشتاز و سفارشی امروزی! این روزها، ارسال کالا با پست نقطه قوت هر کسب و کار اینترنتی است.

روش های ارسال کالا از طریق پست بسیار متنوع هستند و هر کسب و کاری ممکن است از روش های مختلفی برای ارسال کالا استفاده کند. پست عادی، پیشتاز و سفارشی از پرکاربردترین و متداول ترین روش های ارسال کالا می باشند.

در این مقاله قصد داریم در مورد تفاوت پست عادی، پیشتاز و سفارشی با شما صحبت کنیم. شاید با خودتون بگید اینکه دیگه خیلی راحته! مگه میشه کسی ندونه ! من در حالی که به افق نگاه میکنم و لبخند میزنم میگم کاربرای عزیزم شاید کسی اولین باره میخواد از پست برای کسب و کارش استفاده کنه! این برای اوناست. جدا از بررسی تفاوت پست عادی، پیشتاز و سفارشی به یک سری نکاتی در مورد این خدمات پستی اشاره خواهیم کرد که ممکنه تا حالا از کسی نشنیده باشید. البته احتمال هم داره قبلا کلاغ خبرچین خبرهارو رسانده باشه.

اگر شما یک فروشگاه آنلاین داشته باشید مطمئنا باید سفارشات مشتری را از طریق پست ارسال کنید. هزینه ارسال سفارشات موقع ثبت سفارش مشتری برایش محاسبه می شود. تحقیقات نشان داده بیشتر از 44 درصد مشتری ها به دلیل هزینه پستی زیاد خریدشان را لغو می کنند و سبد خریدشان را داخل سایت رها می کنند.

 

پست عادی چیست ؟

اولین چیزی که از یک شرکت پست به ذهن خطور می کند ارسال نامه، صندوق های پستی درب خانه ها و پستچی است. انتقال نامه ها و روزنامه از معمولی ترین کارهاییست که شرکت های پست انجام می دهند. پست عادی سرویسی است که امروزه برای ارسال نامه و مطبوعات استفاده می شود.

یکی از نمادهای خاطره انگیز این نوع پست، صندوق های زرد رنگ پست هستند که تا همین چند سال پیش پر از نامه های تمبردار و کارت پستال بودند. گرچه پست عادی کمتر از پست پیشتاز یا پست سفارشی مورد استقبال قرار می گیرد و مردم این روزها بیشتر ترجیح می دهند تا از طریق تلفن با هم صحبت کنند و به هم پیام بدهند تا نامه بفرستند.

 

تفاوت پست پیشتاز چیست ؟

استفاده از سرویس پست خوب است اما مساله اینجاست که چقدر طول میکشد تا کالا به دست گیرنده برسد ؟ زمانی که سرعت تحویل کالا به میان بیاید پست پیشتاز همانند پیشرو پست روش هوشمندانه ای برای تحویل سریع مرسولات به شمار می رود. این روش ارسال کالا همواره از محبوبیت بالایی برخوردار بوده و برای ارسال کالا داخلی و بین المللی مورد استفاده قرار می گیرد. نام دیگر این سرویس، پست اکسپرس ( Express Mail Service ) است.

 

تفاوت پست عادی، پیشتاز و سفارشی

1-نوع کالا : یکی از تفاوت های اصلی پست عادی، پیشتاز و سفارشی در این است که پست عادی فقط برای ارسال و دریافت نامه، کارت پستال و مطبوعات استفاده می شود. اما با پست پیشتاز و سفارشی علاوه بر نامه می توان سایر کالاها را هم ارسال کرد.

2-وزن کالا :

با پست پیشتاز حداکثر وزن کالا می تواند 25 کیلوگرم باشد اما با پست سفارشی می توان حداکثر تا 40 کیلوگرم را هم ارسال کرد.

3-سرعت تحویل : سرعت تحویل کالاها از طریق پست عادی، پیشتاز و سفارشی با هم متفاوت است. خدمات پست پیشتاز در مقایسه با پست سفارشی و پست عادی بسیار سریع تر انجام می شود.

4-زمان تحویل :

زمان پذیرش بسته ها در هر شهر و هر باچه ای می تواند متفاوت باشد. بعنوان مثال در پست مرکزی تهران تحویل فرستنده ها می توانند کالاهای خود را در ساعات کاری عصر یا روزهای تعطیل تحویل دهند.

زمان تحویل کالاها به گیرنده ها نیز هم برای پست عادی و هم برای پست پیشتاز از شنبه تا چهارشنبه 8 تا 14:30 و در روزهای پنج شنبه از ساعت 8 تا 13:30 می باشد. برای پست سفارشی نیز معمولا بین 3 تا 7 روز طول می کشد.

ساعت تحویل کالا به گیرنده با ساعت کاری ادارات و دفاتر پستی ارتباط مستقیمی دارد. اما در هر شهر، استان یا کشوری می تواند ساعت کاری متفاوت باشد. معمولا ساعت کاری اداره پست برای تحویل پست پیشتاز و عادی از صبح تا ساعت 14:30 و در روزهای پنج شنبه هم تا ساعت 13:30 است.

با این حال ممکن است  زمان تحویل پست عادی، پیشتاز و سفارشی در بعضی شهرها کمی متفاوت باشد. بعنوان مثال در بعضی مناطق ساعت کاری ادارات پست در روزهای عادی از 8 تا 18 و در آخر هفته از 8 تا 17 است. در ستادها هم ساعت کاری معمولا از ساعت 8 تا 16:30 می باشد.

حتی اگر اینترنتی بسته ای را سفارش دادید و میخواهید بدانید بسته تان حدودا چه ساعتی می رسد بهتر است ابتدا از ساعت کاری اداره پست شهرتان مطلع شوید. توجه داشته باشید که ادارات پست در تعطیلات رسمی خدمات پستی انجام نمی دهند. بنابراین ممکن است بسته تان به دلیل تعطیلات رسمی دیرتر به دستتان برسد.

5-هزینه :

یکی دیگر از تفاوت های پست عادی، پیشتاز و سفارشی، هزینه ارسال کالاست. در این زمینه، پست عادی کمترین هزینه پستی و پست پیشتاز بیشترین هزینه را دارد. هزینه ارسال کالا با پست سفارشی نصف هزینه ارسال با پست پیشتاز است.

 

سخن پایانی

اگر صاحب کسب و کاری هستید و نمی دانید از کدام سرویس پستی سرویس پستی استفاده کنید حتما قبل از هر نوع تصمیمی ابتدا تفاوت پست عادی، پیشتاز و سفارشی و سایر روش های پستی را بررسی و آنها را با هم مقایسه کنید.

همیشه این موضوع را بیاد داشته باشید که نوع سرویس پستی که از آن استفاده می کنید مثل ویترین مغازه است. مشتری وقتی به مغازه ای سر میزند اولین چیزی که می بیند نوع چیدمان ویترین است.

در رابطه با فروشگاه آنلاین هم برای مشتری اولین چیزی که مهمه اینه که چقدر سریع محصول بدستش می رسه ؟ چقدر تاخیر در ارسال دارید ؟ هزینه ارسال چقدره و چند روزه به دستش می رسه ؟ نوع روش ارسال محصول چطور بود ؟ پس هر چقدر که می توانید روی لجستیک کسب و کارتان و شیوه ارسال کالاها وقت بگذارید. سعی کنید از بین پست عادی، پیشتاز و سفارشی و … بهترین روش ارسال کالا را برای مشتریانتان در نظر بگیرید.

 

مطالب مرتبط با پست تهران وبلاگ
بررسی ویژگی‌های شرکت پست تهران

بررسی ویژگی‌های شرکت پست تهران

بسیاری از اداره‌ها و شرکت‌ها جهت ارسال نامه‌های اداری و بسته‌های پستی خود به دنبال عقد قرارداد با شرکت‌های پستی...

23-03-09
ویژگی‌ها و مزایا و معایب پست اکسپرس

ویژگی‌ها و مزایا و معایب پست اکسپرس

مقدمه یکی از خدمات ارائه شده توسط شرکت پست و دیگر شرکت‌هایی که خدمات لجستیک ارائه می‌دهند، پست اکسپرس است....

23-03-09
بررسی مهم‌ترین خدمات اداره پست تهران

بررسی مهم‌ترین خدمات اداره پست تهران

اداره پست تهران از با سابقه‌ترین اداره‌های پستی در استان تهران و همچنین در سطح کشور است. امروزه همگام با...

23-02-26
ویژگی‌ها و مزایا و معایب پست اکسپرس

ویژگی‌ها و مزایا و معایب پست اکسپرس

مقدمه یکی از خدمات ارائه شده توسط شرکت پست و دیگر شرکت‌هایی که خدمات لجستیک ارائه می‌دهند، پست اکسپرس است....

23-02-10
آشنایی بیشتر با عملکرد پست پیشتاز

آشنایی بیشتر با عملکرد پست پیشتاز

شرکت ملی پست ایران خدمات بسیار مختلفی ارائه می‌دهد. سرویس‌های این شرکت شامل ارسال مرسوله به صورت پست پیشتاز، سفارشی،...

23-02-03
روش‌های مختلف رهگیری پست ایران

روش‌های مختلف رهگیری پست ایران

رهگیری پست ایران یکی از خدمات ویژه‌ای است که شرکت پست جمهوری اسلامی ایران برای دسترسی راحت مشتریان به وضعیت...

23-01-15
روش‌های ارسال بسته‌های پستی با کمترین هزینه

روش‌های ارسال بسته‌های پستی با کمترین هزینه

پست ارزان قیمت یکی از اموری است که روزانه می‌تواند توسط هزاران نفر انجام گیرد. ارسال بار ارزان، مهم‌ترین خواسته ارسال...

23-01-08
درباره اداره پست تهران بیشتر بدانید

درباره اداره پست تهران بیشتر بدانید

قطعا همه ما برای یک بار هم که شده پست پستی از اداره پست تهران دریافت یا ارسال کرده‌ایم. اگر...

22-12-29